til deltakerskolene BARNAS TUR-O 2000. Vi takker for deres påmelding til årets arrangement. Gledeligvis har nå nær- mere 30 skoler meldt seg interessert. Det betyr at hundrevis, kanskje opp mot 1000 barn vil bli med ut i skog og mark på “skattejakt” denne sommeren. LA 21 Bakgrunnen for O-kretsens tiltak er et uttalt ønske om at den oppvoksende generasjon skal få del i den friluftstradisjonen vi er så heldige å ha utviklet her i Norge. Denne turtradisjonen gir frisk luft, allsidig mosjon, naturopplev- elser og ofte et meget positivt samvær med andre mennesker. O-kretsen ser også selvfølgelig nytten i at flest mulig også blir i stand til å ta seg fram på egen hånd med kart og kompass. Denne ideen støttes fullt ut av Nordland fylkes satsing på å initiere lokale tiltak; den såkalte “LA 21", altså den lokale handlingsplan i det 21. århundre, der kunnskap om, holdning til og vern av naturomgivelsene er det viktigste. Vi håper og trur at skolene vil bringe dette aspektet inn i BARNAS TUR-O. Vedlagt et hefte om LA 21. ORGANISERING. Vi foreslår at skolens kontaktperson(er) klargjør materiell, setter ut postene og bringer informasjon ut til deltakende klasser. Det vil være høvelig å legge dette inn som del av uteskoletimer; natur/samfunnsfag, kroppsøving o.l. 1. Postmarkørene er i papirkopi og må legges i vedlagte plastlomme. 2. Vi har foreslått steder for utplassering. Likevel er det dere som er lokalkjent og som vil måtte foreta den endelige plassering. Fest markørene med tape eller snøre til et tre, eller sett ned en kjepp til feste. MerK: Vi har erfaring med at poster noen ganger “forsvinner”. Man bør derfor ta en kontrollrunde eller to i løpet av sesongen. 3. Postene tegnes inn på fargekartene med rød penn. Dette er en høvelig elevoppgave. Kartene bør deretter legges i plastlommer. 4. Postbeskrivelsene fylles ut. Dette er også en grei elevoppgave.Beskrivels- ene legges sammen med kartet. Nå er utstyret klart. Undervisning Før elevene blir presentert TUR-O, bør de absolutt ha fått noe kunnskap om hva et kart er, og gjerne litt om kompassets virkemåte. Her kan vi ikke gå i detalj, men som det viktigste må nevnes: - karttegnene , herunder fargene. Merk: Gul farge = åpent. - å legge kartet “nord mot nord” ( medianer og nordpil) Her kan man innføre kompasset som hjelpemiddel. - målestokk ( forminskninga i forhold til virkeligheten) Det vil også være en fordel å ta opp diskusjoner om - veivalg, altså planlegging i forkant om hvor det ser ut til å lønne seg å ta veien til postene. - høydekurver; Dette er av det vanskeligste ved kartforståelsen, men litt bør de fleste få med seg; eks.høydepunkter, koller,groper o.l. . Etter noe teoretisk gjennomgang er det viktig med kartvandring i nærområdet. Da kan man også innføre “tommelgrepet”= tommelneglen peker på kartet der personen er i terrenget. Dette styrker det vi kaller kartkontakten. Erfaringsmessig bør 4.-7klassinger ha 3-4 timer sammen med lærer før de slippes ut på TUR-O på egen hånd. OG: Elevene bør ikke gjennomføre TUR-O i flokk. Opplevelsene og lærings- effekten er absolutt størst ved individuell vandring, eller sammen 2+2. Skolen må avgjøre om TUR-O skal gjennomføres i skoletida sammen med lærer, eller om elevene kan ta den i fritida. Skolen må likevel organisere en kontroll med hvem som har gjennomført opplegget. Her vil vi ikke stille så store krav. Antydningsvis bør 4.-5.klasse besøke minst 5 poster, 6 kl. 8 poster, og 7.kl. og eldre alle 10 poster. Liste med navn og klasse sendes O-kretsen for tildeling av DIPLOM og som grunnlag for trekning av SKATTEKISTA (!) Vi setter frist for innsending til 15810.2000 Da gjenstår å ønske lykke til med TUR-O , og hvis noen trenger hjelp, er det bare å ta kontakt med kretskontoret. Korgen, 18.5 2000 TUR-O hilsen fra Jan Gaute Buvik